Kola marängtårta

Jag har en kompis som är gluten allergisk och nu under påskhelgen ville jag bjuda henne och hennes man på fika. Men vad ska man då bjuda på för det ska ju vara något som hon kan äta och samtidigt inget " köpesfika "
Jag ville göra en tårta.
En tårta som jag aldrig gjort innan utan en tårta som jag inte kunde hitta ett recept på utan den här är helt från mitt eget huvud.
Inget avancerat alls och alla klara av det.
Det är ingredienser som är lätta att ha hemma och får man besök kan man snabbt bara kasta ihop en tårta .
Det är ju ganska trevligt för den som kommer på besök att man faktiskt har engagerat sig.
 
Det här behöver du :
 
En förpackning med 2 st färdiga marängbottnar
 
Bildresultat för färdiga marängbottnar
 
5 dl Vispgrädde
 
Bildresultat för 5 dl vispgrädde
 
En burk karamelliserad mjölk
 
Bildresultat för karamelliserad mjölk
 
En Marabou choklad
 
Bildresultat för marabou choklad
 
Gör så här :
 
Ta en av marängbottnarna och lägg på en tallrik eller uppläggningsfat.
Vispa 5 dl grädde ( ganska tjockt, annars rinner det bara av tårtan)
Häll upp den karamelliserade mjölken i en skål och värm några sekunder i mikron. Den ska bli lite mjuk inte alls varm utan mest att den är lite lättare att ha att göra med.
Häll den karamelliserade mjölken i vispgrädden och rör om. Det gör inget om kan se kolan i grädden. Det var bara gott.
Hacka Marabou chokladen så grovt som du vill ha den.
Dags att fixa till tårtan.
Sedan tar du grädden med den blandade kolasåsen och sätter den på marängbotten ett ganska tjockt lager.
Ta den krossade chokladen och strö den över grädden på tårtan sedan tar du den andra botten och lägger uppe på.
Gör om hela processen igen med grädden och chokladen. Nu är din tårta klar att serveras.
 
 
En underbar kola marängtårta
 
 
Den blev verkligen hur god som helst jag hade lätt kunnat äta upp hela utan problem.
 

En delad tårta
 

Vad ska man säga mer än Mums
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Veronica:

skriven

Åh vad gott!

Svar: ja så himla gott och enkelt
Pernilla

Kommentera här: