Kladdkakansdag

Idag är det kladdkakansdag och det är klart att man måste baka något kladdigt och gott.
Jag ville inte göra en vanlig kladdkaka då jag tycker det är lite tråkigt.Så idag fick det bli kladdkakemuffins toppat med kolasås.
Jag fyllde min muffinsformar ända upp till kanten men man kan ju välja att inte fylla dom så mycket. Jag fyllde mina så mycket för att dom sjunker ihop och så hade jag ju ätbara formar.
Det här kan vara dom godaste kladdkakemuffinsarna jag har gjort.
 
 
Kladdkakemuffins
 
Det här är mina favoritmuffins när det är som bäst. Riktigt kladdiga och super goda kladdkakemuffins. Vispa ihop smeten och kör cirka 12 minuter i ugnen. Dom sjunker ihop i mitten men det gör inget för då kan man fylla dom
 

16  st små muffins

 

1 tsk vaniljsocker

2 dl strösocker

2 ägg

50 g smör

0.5 dl matolja

1 dl ljus sirap

1 dl kakao

1 tsk bakpulver

2 dl vetemjöl

1 nypa salt

100 g mörk choklad

 

Toppat med :

karemelliserad mjölk

 

Gör så här :
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa vaniljsocker, strösocker och ägg vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten. Blanda kakao, bakpulver, vetemjöl och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad och blanda den med smeten. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt  eller i en långpanna och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda muffinsen i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.
När muffinsarna har svalnat och sjunkigt ihop så kan man värma kolasmeten lite i micro så blir den inte så klumpig och svår att jobba med.
Garnera kladdkakemuffinsen med kolasåsen bara fylla igen hålet kladdkakemuffinsen med så mycket kolasås som man vill ha.
 
 
Innan gräddning
 
 
Färdig gräddade muffins dom sjunker ner i mitten när dom fått stå en stund
 
 
Dom fyllda muffinsarna
 
 
Dom blev så himla goda
 
 
 
Jag använder denna burk för det är färdig kolasås på burk så slipper man koka den
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Bintu Malm Fraser:

skriven

Det ser ju jätte gott ut! Synd att jag missade att det var kladdkakansdag :-( Men tur att man kan äta kladdkaka när man vill :-)

Svar: ja när som helst kan man äta dessa
Pernilla

2 a n n i k a:

skriven

Gott!

Svar: vekligen
Pernilla

3 Annsoh:

skriven

vad gott det ser ut!! :D

Svar: visst gör det
Pernilla

4 Robex Lundgren:

skriven

mums

Kommentera här: