Mini citroncupcakes med Lemoncurd grädde

Idag har min son haft innebandy turnering och det var min tur att hjälpa till kiosken. Jag tycker att det är jätte roligt att kunna hjälpa till med det jag älskar att göra så mycket som bakning.
Men det som var så tråkigt med att baka denna gång var att nästan alla cupcakes släppte från deras formar och då är det inte kul att servera dom tyvärr.
 
Receptet jag använde är från Leila och det var ett jätte bra och lätt recept.
 
 
 
 
 
Leilas citroncupcakes
60 st minicupcakes
 
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
3 tsk vaniljsocker
100 gram smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 citron

 
Gör så här :
 
Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en separat skål. Vänd ner i äggsmeten. Blanda i saft och rivet skal från en citron. Vill du ha i olika smaksättningar så dela upp smeten här och tillsätt sedan smaksättningen. Placera ut muffinsformar och fyll dem till hälften. Hälften är ett bra riktmärke när de är så små, annars är det lätt hänt att smeten flyter ut på plåten. Grädda i mitten av ugnen i cirka 8 minuter. Håll koll, det går snabbt på slutet. Låt svalna. 
 
Lemoncurdgrädde:
 
1 sats cupcakes
 
3 dl vispgrädde
1/2 burk Lemoncurd
 
Vispa grädden tills den är ganska fast. Häll lemoncurden i en skål.
Ta en klick grädde och rör ut lemoncurden, så att den blir lite smidigare. Vänd ner lemoncurden i grädden. 
Dekorera dina cupcakesen
 

Så här blev mina Cupcakes
 
Dom släpper i formen och jag blir tokig
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: