Kola kladdkaka

Ja på söndag var ju en riktig bakdag här hemma. Men tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig. Detta skulle ju bli en kladdig kola kaka men det blev det inte. Jag har verkligen jätte svårt att veta när en kladdkaka är färdig och inte " rå "  eller obakad.
Det finns ju inget värre än kakor som inte är färdiga utan är ogräddade. Så denna gången skulle jag inte misslyckas utan jag kände efter på kakan och jag tyckte aldrig att den kändes färdig.
Så jag tog ut den väl hade kallnat så var det ju en sockerkaka. Så jag skulle tagit ut den tidigare för jag tror att den stannar när den kommer ur ugnen.
 
Receptet är från herr havreflarn igen.
 
http://herrhavreflarn.se/2014/october/kola-kladdkaka-med-ljuvlig-smak-av-smorkola.html
 
 
150 g smör
1 burk karamelliserad mjölk
1.1/2 dl socker
1.1/2 krm salt
2.1/2 dl mjöl
3 ägg
 
 
Gör så här :
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt svalna något.
Klä botten på en springform och smöra och mjöla kanterna. 
Rör ner den karamelliserade mjölken, socker, salt och mjöl i de smälta smöret, rör till jämn smet.
Tillsätt ett ägg i taget och rör ordentligt mellan varje.
Rör till jämn smet.
Häll i formen och grädda i mitten av ugnen ca 20-25 minuter. 
Jag gräddade ganska precis 25 min, men se till att inte överbaka kakan. 
Låt svalna och servera med en klick grädde. 
 
 
 
Inte så kladdig
 
 
 

Kommentera här: