Kladdkakansdag

Man kan tydligen fira allt och nu är det dags att fira kladdkakans dag. Jag var tvungen att få testa något jag aldrig har gjort förut. När man tänker på kladdkaka så är det ju självklart att man ska göra en kladdkaka med choklad. Men jag ville testa något nytt så jag ville gärna göra en utan choklad. En ljus kladdkaka.

Jag hittade ett riktigt roligt recept med äpplen så den fick det bli.

En äppelkladdkaka som blev så himla bra. Vi hade besök här hemma som fick smaka på kladdkakan och man kan säga att äppelkladdkakan fick ett riktigt högt betyg.

 

 Äppelkladdkaka

 

10–12 bitar

3 ägg

4 ½ dl strösocker

200 g smör, smält

3 ¾ dl vetemjöl

1 ½ msk vaniljsocker

2–3 äpplen

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ihop ägg och socker och tillsätt det smälta, varma smöret.

Tillsätt mjöl och vaniljsocker och rör ihop allt till en slät smet. Skala och riv äpplena och blanda ner det i smeten.

Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter.

Grädda kakan mitt i ugnen i 25–35 min. Den ska fortfarande vara lite kladdig (men inte lös) i mitten när den är klar. Vattniga äpplen kan ge lite längre gräddningstid. Känn med en provsticka när kakan är klar beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt kakan kallna innan servering.

 

 

 

 
 

Kommentera här: