Snabb och super god picknick kaka

Idag var det dags för oss föräldrar att bidra med fika till sonens fotbolls match och då kan det var bra att ha en mamma som alltid har frysen full med fika. Idag fick det bli en picknick kaka som jag skickade med och den är så himla god och verkligen enkel att göra.

 

Ca 10 bitar

1 ägg

1 dl strösocker

1 ½ tsk bakpulver

1 dl filmjölk

50 g smör, smält

2 ½ dl vetemjöl 

Garnering kanel  & pärlsocker 

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Klä en rund form, 20–22 cm i diameter med bakplåtspapper. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt till en slät smet. Bred ut smeten i formen. Pudra kanel och strö pärlsocker över kakan.

Grädda kakan mitt i ugnen i 25–30 min. Känn med en provsticka att kakan är klar. Låt den svalna i formen. Lyft sedan upp kakan med papperet och bjud på fika eller packa ner den i picknickkorgen.

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Alva:

skriven

Bidrar filmjölken med något speciellt eller funkar yoghurt lika bra?

Kolla gärna in min blogg! alvasbakblogg.bloggo.nu

Svar: det är nog saftigheten så att kakan inte blir så torr tror jag.Men du kan säkert använda yoghurt
Pernilla

2 Anonym:

skriven

Hej! Jag är sugen på att baka den här kakan. Har väldigt ont om tid, om ja ska baka den dagen innan den ska ätas, ska ja låta den stå i rumstemp eller frysa in?
Tack för ett bra recept:)

3 Anonym:

skriven

Hej! Jag är sugen på att baka den här kakan. Har väldigt ont om tid, om ja ska baka den dagen innan den ska ätas, ska ja låta den stå i rumstemp eller frysa in?
Tack för ett bra recept:)

Svar: hej anonym jag hade valt att ha den i rumstemperatur tills den ska serveras. Då tror jag att den blir godast 😊Lycka till med bakningen
Pernilla

Kommentera här: