Chocolate marshmallows cookies

Nu ska ni få ett recept på en kaka som jag inte kan sluta baka. Den sprider sig som en eld på bakbloggar och alla kan nog säga samma sak. Den är så himla god att det är lika bra att baka dubbel sats direkt. Man kan inte ta  en kaka utan det blir många fler. Jag har mina i frysen för att inte äta upp alla direkt och för att det ska finnas kvar så jag kan bjuda min gäster på dom.
 
Receptet kommer från super bakbloggen :http://www.femme.se/bambi/2013/09/26/your-all-time-favorite/
Gör ett besök på hennes blogg den är gudomlig.
 
 
 
12 marshmallows (i tredjedelar)
1 ½ dl kakao
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
115 g smör, rumstempererat
1 dl farinsocker
2 dl strösocker + ½ dl att rulla kakorna i
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
 
1. Klipp marshmallowsen i tredjedelar och ställ in i frysen medan du förbereder kakdegen.
2. Sätt på ugnen på 200 grader.
3. Blanda smör, farinsocker och socker till en jämn massa.
4. Tillsätt ägg och vaniljsocker. Blanda väl.
5. Blanda i vetemjöl, bikarbonat, salt och kakao lite åt gången.
6. Rulla en liten boll runt om varje marshmallow bit. Detta kan bli väldigt kladdigt, men det brukar hjälpa att tvätta av händerna emellan åt och att rulla degen till en boll först och sen trycka in marshmallow-biten.
7. Rulla varje boll i strösocker och grädda sedan i ugnen i 4-5 minuter.( beror på ugn jag gräddade mina i säkert 8-0 min) Man ser när kakorna är klara då blir dom platta och spricker upp lite.
 
 
 

 
                                   Lycka till och passa på att testa dessa för ni kommer inte ångra er.
 

Kommentarer:

1 Robex Lundgren:

skriven

FIna

Svar: Tack så mycket och dom är goda också.
Pernilla

Kommentera här: