Kokoskladdkaka / kokoskaka

 

Jag och kladdkakakor går verkligen inte ihop. Jag är så himla rädd att dom ska bli råa så jag övergräddar dom istället. Det här skulle ju bli en kladdkaka och jag älskar verkligen kladdkakor och att dom är kladdiga. Men när jag gör dom själv så blir det problem. Så den här kakan blev nog som en kokoskaka istället för en kladdkaka.

 

Ca 12 bitar

150 g smör
2 ¾ dl strösocker
1 nypa salt
2 tsk vaniljsocker
1 ½ dl kokos
3 ägg
1 ¾ dl vetemjöl

Garnering
florsocker

Gör så här

1. Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull och rör ner sockret. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop allt till en slät smet.

2. Häll smeten i en smord och bröad springform, 23-24 cm i diameter.

3. Grädda kakan mitt i ugnen i 24–30 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt den svalna i formen. Pudra över lite florsocker. Servera gärna med vispgrädde.

 

Färdig kaka

 
Den blev inte så hög
 
 
Den färdiga kakan
Inte så kladdig
 
 

Kommentera här: