Strasskakor utan mjölk och ägg

Idag var det dags att fylla på småkakorna här hemma. Jag bakade så min man och son kunde äta dom. Dom blev jätte glada att jag bakat kakor som dom kunde äta. Så det var ju jätte roligt.

 

Original receptet hittar du här:

http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/strasskakor-med-chokladlinser/

 

Ca 60 st

Ljuvligt spröda, spritsade småkakor med chokladlinser på toppen. Rulla bollar och tryck till dem med en gaffel om du inte har någon sprits.

100 g mjölkfritt smör, rumsvarmt


½ dl florsocker

1 msk vaniljsocker


1 dl potatismjöl


1 ¼ dl vetemjöl

 

Gör så här :

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda ihop smör, florsocker och vaniljsocker i en bunke.  Tillsätt potatismjöl och vetemjöl, lite i taget, och blanda ihop allt till en kladdig deg.

Spritsa ut degen med en stor stjärntyll till små kakor. Krama spritspåsen en stund med händerna om degen är trög. Det går lika bra att forma runda bollar av degen och trycka till dem lite med en gaffel om du inte har någon sprits. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Lägg en chokladlins på varje kaka och tryck till lite lätt.

Grädda kakorna mitt i ugnen i 10–13 min. Låt dem svalna på plåten. Förvara kakorna i en burk med tätslutande lock i rumstemperatur.

 

 
 

Kommentera här: