Dumle snittar

Idag har jag bakat så otroligt goda kakor med Dumle.
Dom är perfekta att ta med sig i skogen nu när det är sportlov.
 
Här hittade jag receptet:http://bliminjast.se/2013/may/sega-dumlesnittar.html gå gärna in och kolla in fler ur goda bakrecept.
 
 
ca 45-50 stycken
 
200 gram margarin
2,5 dl strösocker
1 msk sirap
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl
ca 10 stycken Dumlekolor
 
Tips !
Ett tips innan ni börja baka. Jag gjorde precis efter receptet och jag tyckte inte att det blev bra så då tänkte jag att jag kan tipsa er på vad jag hade gjort annorlunda om jag gör om dom någon gång.
Då skulle jag bara haft Dumle i smeten och inte tryckt några Dumle uppe på kakan innan man gräddar dom.
Det är Dumle i smeten och det räcker för dom flyter ju ut en del och när det är kola i smeten så har kolan en förmåga att fastna på plåten.
 
Gör så här:
 
Blanda samman alla ingredienser i en skål för hand till en slät deg.
Hacka 6-7 Dumlekolor i små bitar och häll ner i smeten. Rör om så att alla kolor blandas med smeten.

Dela degen i tre delar och rulla ut till längder.

Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck lätt på rullarna och pensla med uppvispat ägg.

Hacka resterande Dumlekolor, ca 3-4 stycken, i små bitar. Strö över bitarna över längderna och tryck till lite lätt så de fastnar i degen.

Grädda 13-15 min i 200 grader. Låt svalna lite. Skär sedan sneda snitt med en vass kniv.

 

 

 

 

Kommentera här: