Pärlsockerkakan

 Den här kakan bakade jag och mina barn igår. Det är en picknickkaka men jag döpte om den för det passar ju inte med en picknickkaka till jul. Så därför heter den nu Pärlsockerkakan för det är så mycket pärlsocker på den men det är ju det som är så himla gott.

Ca 10 bitar

1 ägg

1 dl strösocker

1 ½ tsk bakpulver

1 dl filmjölk

50 g smör, smält

2 ½ dl vetemjöl 

Garnering kanel  & pärlsocker 

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Klä en rund form, 20–22 cm i diameter med bakplåtspapper. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt till en slät smet. Bred ut smeten i formen. Pudra kanel och strö pärlsocker över kakan.

Grädda kakan mitt i ugnen i 25–30 min. Känn med en provsticka att kakan är klar. Låt den svalna i formen

 

 
 

Kommentarer:

1 Embla Sofia - Fotograf och blivande mamma:

skriven

Såg gott ut :)

Svar: den är jätte god och jätte lätt att göra 😀
Pernilla

Kommentera här: