Polkagriskladdkaka

Som sagt det här med kladdkaka är kanske inte min grej. Igår kväll så bakade jag en polkagriskladdkaka. Jag var verkligen orolig för hur jag skulle veta när den skulle vara klar. Så jag frågade på fb på en baksida där om hur jag skulle göra för att fp bästa resultat.
Det blev en hel del tips men tyvärr så hjälpte inte det för jag misslyckades med kakan i alla fall.
Mitt mål var att få en kladdig och god kaka men det var inte ett dugg kladdig utan snarare torr tyckte jag.
Den smakade ju som den skulle så den blev ju god i smaken i alla fall.
Jag bjöd denna på min dotters skola och dom verkade uppskatta kakan i alla fall.
Det var ju det viktigaste. Jag tyckte att kakan var jätte god.
 
Här ser ni det receptet jag följde gå in på bloggen för att hitta fler goda recept.
 
http://blogg.amelia.se/sotasaker/2011/03/13/kladdkaka-med-polkagris/
 
 

100 g smör

100 g valfri choklad i bitar (jag använde mjölkchoklad)

2 ägg

2 dl socker

2 1/2 dl vetemjöl

1-1½ dl krossad polkagris

 

Gör så här:

Rör ägg och socker lite slarvigt med en gaffel. Smält smöret, rör ut chokladen i det så att den smälter och blanda ner i äggblandningen. Rör ner vetemjölet och polkagriskrosset. Häll smeten i en smord rund form pudrad med kakao. Baka i ungefär 15 minuter i 200 grader. Pudra eventuellt över lite kakao och servera med vispad grädde eller glass.

Den färdiga kakan

Inte kladdig alls

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Testade göra denna oxå å den fick oxå flera tummar upp.

Svar: vad roligt att du tyckte om den
Pernilla

Kommentera här: