Oreo brownies

Jag ville testa att göra en Brownie som inte skulle vara som alla andra med nötter och sånt. Utan jag valde att blanda Oreokex och Marabou choklad.
Jag hade inte så mycket Oreokex när jag gjorde detta så jag satte till Marabou choklad också och det gick ju lysande.
Ett vinnande koncept helt enkelt.
 
175 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
½ dl ljus sirap
3 st ägg
2 tsk vaniljsocker
½  tsk salt
1 ½  dl kakao av god kvalitet 
1 ½  dl vetemjöl
1 pkt Oreo cookies
1 Marabou choklad
 
Gör så här:
 
Värm ugnen till 200 g
Klä en långpanna med bakplåtspapper
Vispa smör och socker ljust och fluffigt, tillsätt sirap, därefter 1 ägg i taget under vispning.Rör ner vaniljsocker, salt och kakao, rör även ner vetemjöl, blanda allt till en jämn smet. Häll ner smeten i långpannan, dela Oreo kakorna i 2 bitar och tryck ner i brownie smeten. Tryck även ner Marabou choklad så blir det lite kladdigare och lite godare.Grädda mitt i ugnen mellan 25-30 min, kakan ska vara kladdig i mitten.Låt svalna helt innan den skärs upp

Tips: Den här kakan blir godast om man gör den dagen innan så den får stå till sig lite.

 

 

 Kakan innan den besökt ugnen

 
Jag åt min bit med lite rosa vispade grädde
 
 
 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: