Myrstackar / arraksbollar

Jag kan verkligen bli jätte sugen på " myrstackar " och när det finns färdigt på ett fik så brukar jag välja dom. Men nu tänkte jag att det måste ju gå och baka dom själva.
Så det gjorde jag igår.
Jag vet själv inte vad det är för skillnad på " myrstack" och " arraksboll " men det kanske ni kan hjälpa mig med.
Dom blev i alla fall jätte goda och fina tycker jag. Jag rullade mina i brunt strössel , polkaströssel och kokos och
alla 3 sorterna blev jätte goda.
 
 
 
8- 10 st
 
 

300 gram sockerkaka (gärna ”gårdagens”)

1 dl strösocker

2 msk kakao

1 tsk vaniljsocker

150 gram smält smör

2 tsk arraksarom el. punsch ev.

1-2 msk potatismjöl

Strössel att rulla bollarna i

Gör så här : 

Bryt ner sockerkakan i bitar i matberedare. Finhacka till smulor, det gör inget om det finns några grövre bitar kvar. blanda med socker, kakao och vaniljsocker. Droppa i arraksarom i det smälta smöret och rör om kraftigt så allt blandar sig. Häll  detta över kakdegen. Rulla nu bollar med händerna och vänd runt i chokladströssel.

Lägg i små formar eller direkt på en bricka/fat. Låt stå kallt minst en timme före de serveras. Om du tycker att degen blir alldeles för svår att forma och den lätt faller isär kan du röra ner en eller två matskedar potatismjöl i degen då går det lättare, men behövs inte alltid! Beror mkt på hur färsk sockerkaka du använder.

 

 
 
 
 
 

 

Kommentera här: