Kladdiga dumlecupcakes med daimfluff

Ikväll är det dags för mig att gå på min dotters första föräldramöte på hennes skola. Jag tycker det är super roligt och för mig är det självklart att ta med sig något gott att fika. Jag vet att det är inget man behöver eller måste göra men jag tycker ju det är så roligt så jag har svårt att låta bli. Så ikväll blir det dessa goda cupcakes som jag tar med mig tillsammans med marshmallows cookies. Jag hoppas verkligen att det ska uppskattas av dom andra på mötet. Jag valde att toppa min cupcakes med Daim fluff men det gör man ju som man vill.
 

 

12 st i muffinsplåt med pappersformar

200 gram mörk choklad

125 gram smör

2,5 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

3 ägg

1,5 dl vetemjöl

5 msk kakao

1/4 tsk bakpulver

150 gram Dumle

Gör så här :

Sätt ugnen på 175 grader. Smält choklad och smör tillsammans i en kastrull på medelvärme, rör om då och då. Rör ner sockret och låt stå ett par minuter. Tillsätt äggen ett i taget, rör om mellan varje, och sikta ner de torra ingredienserna. Rör samman allt till en smet och klicka ut i muffinsplåten täckt med pappers formar.  (om du vill kan du tillsätta hackad Dumle innan du fördelar smeten, annars trycker du ner en kola nu)

Grädda muffinsen mitt i ugnen i ca 13 minuter. Låt svalna sisådär 10 minuter i plåten innan du lyfter över dem på ett galler. Toppa muffinsen med Daim fluffen när dom svalnat helt.


Daim fluff :

3 dl vispgrädde
180-200 g Daim

Gör så här :

Värm grädden på spisen.

OBS! Grädden får EJ koka! Lägg i Daim och rör om tills den smält. Det tar ett bra tag innan det hårda har smält. Tag av från spisen och sätt kallt, minst fem timmar men gärna över natten. När grädden är riktigt kall vispar du med elvisp som vanlig grädde tills det blir tjockt och fluffigt.

 

Cupcakes innan gräddning

 
Efter gräddning
 
 
Dom färdiga cupcakes med Daim bitar uppe på
 

Färdiga cupcakes
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: