Fudge brownies

Min dotter Mindra hade med sig fredagsmys fika till hennes skola i fredags. Det hon bjöd på blev Fudge brownies och jag blev riktigt nöjd med dom faktiskt.
Receptet är från tidningen hembakat och där finns det en massa goda saker så passa på att besöka sida och hitta just era goda recept.
 
http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/fudge-brownies/
 
 
Jag gjorde om receptet lite för att det skulle passa till den formen som jag valde att baka i.
 
200 g Smör
3 1/2 dl Strösocker
1 1/2 dl Kakao
1 nypa Salt
3 tsk Vaniljsocker
3 Ägg
2 1/2 dl Vetemjöl
 
 
Gör så här :

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker, kakao, salt, vaniljsocker och ägg i kastrullen och rör om. Blanda sist i mjölet och rör ihop allt till en slät smet.Lägg i ett bakplåtspapper i en form, ca 18 x 25 cm eller smörj och bröa den. Häll smeten i formen och bred ut den med en slickepott. (Det går också att göra kakan i en rund form, 23–24 cm i diameter). Grädda kakan mitt i ugnen i 20–25 min. Låt den svalna i formen.

 Kakan innan gräddning

 
 

Chokladtryffel :

3 dl Vispgrädde

300 g Mörk choklad

0.75 tsk Smör

Gör så här :

Koka upp grädden i en kastrull. Stäng av värmen och låt chokladen och smöret smälta i eftervärmen. Rör om. Häll tryffeln i en skål och låt den stå i kylen i någon timme och tjockna, men inte stelna. Rör om då och då. Bred ut tryffeln på kakan när den tjocknat och blivit bredbar. Skär kakan i rutor, ca 5 x 4 st. Strö eventuellt lite flingsalt  eller strössel på några av rutorna.

 Så här såg choklad tryffeln ut när den var färdig.

 
 
Den färdiga kakan
 
 
 

 

 

 

 

 
 

Kommentera här: