Citron Kola

Nu har jag gjort jätte goda citron kola.
Jag tyckte mina smakade väldigt lite citron så nästa gång ska jag
sätta lite mer rivet skal av citron så det blir en ordentlig smak av citronen.
Jag gjorde mina i något som kallas för pralinformar och det använder man ju
egentligen när man gör chokladpraliner.
Det var så himla lätt och enkelt att göra i dom. Dels för att dom sitter ihop tillsammans och kan
då inte tippa ut. Så då är det mindre risk att bränna sig.
Sen valde jag att slå in alla kolorna i pappers formar för muffins. Det är något jag alltid har hemma och
 så blir det ju lite finare runt kolan också.
 
100 g   smör                                     
3 dl   strösocker       
2 dl   vispgrädde  
1 dl ljus sirap      
1 msk   vaniljsocker  
1 citron                                   

Gör så här:

  1. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull.
  2. Tillsätt övriga ingredienser. Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är ca 125°, rör om då och då. Koktid kan variera mellan 15-30 minuter beroende på hur vid kastrullen är.
  3. Riv det yttersta av skalet på citronen och blanda i smeten. 
  4. Lägg ett bakplåtspapper i en liten långpanna ca 20x30 cm (för 80 st). Häll smeten i pannan. Låt kolan stelna något. Skär eller klipp den i bitar.

Vid 122-125°C är knäck eller kolasmeten lagom kokt. Vid 140-145°C får man hårda kolor men lite seg mitt i. Vid 160°C är smeten karamellfast.

Kulprovet: Har man ingen hushållstermometer får man göra kulprov d.v.s. doppa lite av smeten i en kopp med kallt vatten. Går den att forma till en kula är knäcksmeten färdig. Går massan att bryta sönder men är lite seg är den lagom för hård kola och stelnar smeten genast och går att bryta är den karamellklar. Tiden kan variera beroende på om kastrullen har en vid eller mindre vid botten.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: