Knäck + Knäcklubbor

Jag hade inte tänkt att göra knäck i år. Men samtidigt så kunde jag inte låta bli. Jag såg ett recept på knäckklubbor som jag var tvungen att testa.
Jag tycker inte att knäck är speciellt gott och då speciellt inte med mandel i. Men jag ville göra klubborna till min mamma och hon vill absolut att det ska vara mandel i knäck så då gjorde jag så.
Jag valde att göra mina knäck i silikon formar som man använder till att göra chokladpraliner.Dom blir ju ganska stora så det blev ju inte så många som det här receptet säger.
 
 40 stycken
 
2 dl socker
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
1 msk smör
1/2 dl skållad, skalad, hackad sötmandel
 
 
Gör så här:
 
Blanda socker, grädde och sirap i en tjockbottnad kastrull och koka sakta tills termometern visar 155°, eller gör ett kulprov. Droppa ner ett par droppar smet i ett glas med kallt vatten. Forma en kula som ska vara hård och fast när smeten är klar. Tänk på att det lång tid att koka knäck, ca 45 minuter beroende på kastrull och hur häftigt det kokar.
Blanda i smör och hackad mandel i smeten. Häll upp smeten i klubbformarna medan den är varm. Låt stelna något.Sätt i en pinne 2–3 cm ner, i varje klubbform. Låt klubborna stelna och ät.
Häll resten av smeten i knäckformarna.
 
 
Jag packade mina knäck bitar i muffinsformar.
 
 
 
 
 

Kommentera här: